יום רביעי, 30 באפריל 2014

מה את/ה היית עושה?

הגעתי לכנס של שלושה ימים בעיר היפה בארץ, חיפה. החניתי את הרכב שלי ברחוב יפה נוף (הוא רחוב פנורמה מהשיר "יש בחיפה חתיכה...") ליד מדרכה מפוספסת בצבעים כחול ולבן.  פתחתי את אפליקצית פנגו (Pango+) ואחרי שהקשתי על "הפעלת חניה" קיבלתי את שלוש אפשרויות: [רחבי העיר], [חניה יומית] ו-[קמפוס הנמל].  כבר ציינתי שבאתי לכנס בן שלושה ימים; מה הייתם בוחרים בשעת אמת, במכונית, כשאתם ממהרים לפגישה?  אני בחרתי ב-[חניה יומית] והייתי שבע רצון שאינני צריך יותר להתעסק עם החניה לאותו יום של הכנס. אחלה שרות! כך ביום הראשון, כך גם ביום השני וביום השלישי.  רק שביום השלישי חיכתה לי הפתעה על שימשת המכונית: דו"ח חניה באדיבות רשות החניה של עיריית חיפה. בוודאי נפלה כאן טעות, חשבתי. הרי הפעלתי "פנגו" לכל היום.  התקשרתי ל"פנגו".  'כן', אמרו לי, 'טעויות קורות'.  מה עושים? מפיקים דו"ח מהמערכת (ממשק ווב) ומגישים עירעור. כך עשיתי. בינתיים אני ממתין לתשובה.



 אלא שאז, אחרי יותר משישה שבועות(!), קיבלתי דו"ח נוסף הפעם בדואר רשום לביתי. אותו נוסח, אלא שהפעם זה נוגע ליום הראשון של הכנס.  זאת כבר לא טעות – זאת מגמה!  הלכתי לבדוק מה קורה.  מסתבר שבחיפה יש שני אזורי חנייה – אזור 1 – "רחבי העיר" ואזור 2 – "חניה יומית". כלומר, זה לא שרות שונה, מדובר על אזורים שונים. איך יודעים? הגעת לכחול לבן – חפש את השלט... בעיה שלך!

אז מי מכשיל אותנו כאן?
"פנגו" מכשיל אותנו, כי למרות שהוא מתבסס על GPS הוא מציע אפשרויות, שאינן נכונות למקום שבו אנו נמצאים.  חברים, אם אין לכם בסיס נתונים גאוגרפי של אזורי החניה, או שעוד לא פיתחתם מודול מתאים, שיכוון את המשתמש לבחירה הנכונה, תוכלו לפחות להציג במסך הבחירה הסבר קצר או קישור להסבר. המשתמש איננו יכול לדעת מה המשמעות של האפשרות המפתה [חניה יומית] וקשה מאוד לנחש שזו אפשרות שרלוונטית רק במקומות מאוד מסויימים. איך הוא יכול לדעת שמדובר כאן על אזורים שונים ולא על שרותים שונים? נכון שכתוב בכותרת "בחר אזור", אבל זה לא משהו שמשתמש רואה כשהוא ממהר לפגישה. צריך  לחשוב כאן על פתרון יותר טוב...
 

עיריית חיפה.  אתם באמת הגדלתם לעשות!
1.    מסתבר שטרחתם לרשום לי דו"ח כבר ביום הראשון לביקורי בעיר.  אם כך, מדוע לא הנחתם את הדו"ח על שימשת המכונית? אם המטרה היא ללמד אותי שעברתי עבירה ושעלי לשלם קנס ולתקן את דרכי הנלוזות, הייתם צריכים לעשות זאת.  אבל כנראה שהמטרה היא להעשיר את קופת העירייה ולכן רשמתם לי דו"ח, הסתרתם אותו מפני, וטרחתם להפיק אותו רק אחרי שישה שבועות (הדו"ח שבידי מתאר עבירה מה-25 לפברואר והוא הופק רק ב-11 לאפריל!).  כך אבצע בתום לב אותה עבירה למחרת שוב ואתם תוכלו לרשום לחובתי דו"ח נוסף.   איך יכול להיות שהדו"ח, שהונח על שמשת המכונית, הונח דווקא ביום חמישי בשבוע ואילו ביום שלישי וביום רביעי לא הונח דו"ח?  אתם מתחברים למערכת "פנגו" ורואים שאני מדווח על [חניה יומית], אז אתם מניחים שאבוא גם מחר, נכון? כדאי "להשקיע" בי ובינתיים לא להציג לי את הדו"ח...
2.    איפה, בסופו של דבר, יש חניות שבהן מותר להשתמש באפשרות [חניה יומית]?  לא הצלחתי למצא מידע על זה באתר האינטרנט שלכם.  זה סודי? מידע ליודעי ח"ן בלבד? מדוע אתם מסתירים את המידע הזה מהציבור?
באופן כללי המטרה של הסדרי חניה היא שיתוף הוגן של משאב מוגבל. מי שחומד את המשאב לעצמו ומשתמש בו באופן לא הוגן, צריך להענש; על כך אינני חולק.  המטרה איננה להעשיר את קופת העירייה!  כדי לעמוד ביעד האמיתי, יש לשתף את הציבור במידע הרלוונטי באופן ראוי ונגיש.
לסיכום, חוויית המשתמש שנוצרה כאן על ידי הסינרגיה בין עיריית חיפה לאפליקצית "פנגו"  מטעה את המשתמש התמים ומוליכה אותו שולל. התוצאה היא דו"חות וקנסות. אם המטרה היא באמת לתת שרות טוב והוגן, צריך לתקן את זה בשתי הגזרות.
* לפני יותר משבוע, שלחתי את טיוטת המאמר לעיריית חיפה ול"פנגו". בינתיים לא נתקבלה תגובה.